Hoe werkt de Regiotaxi?

Afbeelding Regiotaxi

Hoe werkt de Regiotaxi

De Regiotaxi Holland Rijnland is een combinatie tussen de bus en de taxi: de Regiotaxi haalt u thuis op en brengt u naar uw bestemming. Tijdens uw rit kunnen ook andere mensen opgehaald of weggebracht worden. Hoe duur uw rit is hangt af van het aantal kilometers dat u reist.

Voor wie is de Regiotaxi Holland Rijnland?

U kunt de Regiotaxi Holland Rijnland gebruiken als u in de regio Holland Rijnland woont. Holland Rijnland bestaat uit de gemeenten:

  • Alphen aan den Rijn
  • Hillegom
  • Kaag en Braassem
  • Katwijk
  • Leiden
  • Leiderdorp
  • Lisse
  • Nieuwkoop
  • Noordwijk
  • Oegstgeest
  • Teylingen
  • Voorschoten
  • Zoeterwoude

De Regiotaxi rijdt met verschillende soorten auto’s. Hierdoor kunt u reizen als u een speciale indicatie heeft, zoals bijvoorbeeld een (elektrische) rolstoel, scootmobiel of rollator. Ook een assistentie- of blindengeleidehond mag gratis met u mee.

Voor een kleine groep mensen is de Regiotaxi niet geschikt. Bijvoorbeeld bij bepaalde medische aandoeningen zoals epilepsie, zware incontinentie, hyperactiviteit van de luchtwegen of onbehandelbare fobische aandoeningen. Ook wanneer u liggend vervoerd moet worden, is de Regiotaxi niet geschikt. Is dit bij u het geval? Dan is er voor u een aparte regeling. Uw gemeente/ISD Bollenstreek kan u hier verder bij helpen. Uw zorgverzekering vergoedt ook bepaalde vormen van ziekenvervoer.

Door wie wordt u vervoerd?

De Regiotaxi Holland Rijnland wordt gereden door Noot Personenvervoer. U herkent alle auto’s die worden gebruikt aan het logo van de Regiotaxi Holland Rijnland. De chauffeurs herkent u aan een goed leesbaar naamkaartje.

Tijdens de jaarwisseling stopt de Regiotaxi op 31 december om 20.00 uur. Op 1 januari begint de Regiotaxi weer om 06.00 uur.

Kunt u niet (meer) goed gebruik maken van het gewone openbaar vervoer? Dan kunt u een Wmo-indicatie voor de Regiotaxi aanvragen bij uw gemeente/ISD Bollenstreek. Wmo staat voor ‘Wet maatschappelijke ondersteuning’. U krijgt dan een pasje met een ‘budget’ voor de Regiotaxi. Dit budget bestaat uit het aantal kilometers dat u kunt reizen met de Regiotaxi. De gemeente betaalt de meeste kosten hiervan. U betaalt zelf een instapbedrag plus een kleine eigen bijdrage per kilometer. De kilometers die u heeft gereisd worden automatisch van uw budget afgetrokken.

Uw eigen vervoerspas

Bij de Wmo-indicatie krijgt u een eigen vervoerspas voor de Regiotaxi. Hierop staan uw naam en een eigen pasnummer. De pas is dan ook alleen voor u persoonlijk bedoeld. De pas houdt bij hoeveel kilometer u met de Regiotaxi gereden heeft. Aan het begin en het einde van de rit scant de chauffeur hiervoor uw vervoerspas. Uw rit wordt zo geregistreerd en de kilometers die u heeft gereisd van uw budget afgehaald. De chauffeur moet uw pas scannen; vergeet deze dan ook niet mee te nemen als u reist met de Regiotaxi.

Wat moet u doen als u uw vervoerspasje bent verloren of het is gestolen?

Bent u uw pasje kwijt? Meld dit dan direct bij de Klantenservice én bij uw gemeente/ISD Bollenstreek. Er wordt dan een nieuw pasje voor u gemaakt. De telefoonnummers vindt u onderaan deze pagina.

Alle informatie over het reserveren van een rit, vindt u op de aparte pagina over reserveren.

15 minuten eerder of later

De Regiotaxi haalt u maximaal 15 minuten eerder of later op dan de tijd waarop u heeft gereserveerd. Heeft u gereserveerd om ergens op een bepaalde tijd aan te komen? Dan brengt de Regiotaxi u precies op tijd of maximaal 15 minuten eerder. Houdt u dus rekening met dit verschil.

Herinnering en terugbelservice

Ongeveer 2 uur voor uw rit, ontvangt u (als dit mogelijk is) een e-mail of bericht op uw mobiele telefoon over de rit die u heeft gereserveerd.
Zodra de taxi naar u onderweg is, belt de chauffeur u op om te zeggen dat hij of zij eraan komt. Zo hoeft u minder lang te wachten en kunt u zich rustig voorbereiden om te vertrekken. Vergeet daarom niet uw telefoonnummer door te geven als u uw rit reserveert! Net als het nummer waarop u voor de terugreis gebeld kunt worden.
De chauffeur kan uw nummer zelf niet zien. Hij of zij belt u via de computer in de taxi.

De taxi haalt u op

De Regiotaxi haalt u op en de chauffeur begeleidt u naar de taxi of de voordeur. Bij een flat of verzorgingstehuis is de voordeur de centrale buitendeur. Bij een ziekenhuis, winkelcentrum of (bus)station telt de ingang hiervan als ‘voordeur’. De chauffeur helpt u bij het in- en uitstappen.
Reist u met een scootmobiel? Dan gaat deze mee als bagage. U kunt hier niet in blijven zitten bij het instappen of tijdens de rit.

Wanneer de Regiotaxi u komt ophalen, wordt verwacht dat u klaar staat om te vertrekken.
In de Regiotaxi geldt een rookverbod. Ook de elektronische sigaret is niet toegestaan.

Omrijden

De chauffeur kan onderweg ook andere klanten ophalen of wegbrengen. Hierdoor rijdt u misschien om of lijkt uw route niet zo logisch. Hier gelden dan ook ‘spelregels’ voor:

  • Is uw rit 12 kilometer of minder? Dan mag u niet meer dan 20 minuten extra reistijd hebben.
  • Is uw rit 13 tot 25 kilometer lang? Dan mag u niet meer dan 30 minuten extra reistijd hebben.

Gaat uw reis niet door?

Gaat uw reis niet door? Geef dit dan alstublieft zo snel mogelijk door op het telefoonnummer 0900 – 20 22 368. (2 cent per minuut plus mogelijke kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon)
Zo voorkomt u dat de chauffeur voor niets bij u aan de deur komt.

U kunt vanaf uw vertrekadres een rit van maximaal 25 kilometer maken.
Wilt u verder reizen? Dan betaalt u een hogere prijs per kilometer.
Reist u met meerdere personen, dan geldt deze prijs per kilometer voor het hele gezelschap. Het maximum van 25 kilometer geldt niet voor puntbestemmingen.

Puntbestemmingen

Een puntbestemming is een adres waar u altijd naar toe kunt reizen, ook als dit verder weg ligt dan 25 kilometer.
Er is een groot aantal puntbestemmingen vastgelegd, de meeste naar medische instellingen. Een volledig overzicht vindt u op de pagina 'Puntbestemmingen'.

Maakt u regelmatig een reis die voor u echt noodzakelijk is, maar meer dan 25 kilometer is? Dan is het mogelijk dat dit adres voor u een persoonlijke puntbestemming wordt. Neem hiervoor contact op met uw gemeente/ISD Bollenstreek.

U reist een keer als OV-reiziger

Reist u met de Regiotaxi als OV-reiziger (dat wil zeggen: zonder uw Wmo-pas en tegen een hogere prijs) en u wilt terugreizen vanuit het ‘buitengebied’, dan moet u uw terugreis tegelijk met de heenreis reserveren. Het buitengebied zijn alle adressen die niet in één van de 13 gemeenten binnen Holland Rijnland liggen. Deze dertien gemeenten zijn:

  • Alphen aan den Rijn
  • Hillegom
  • Kaag en Braassem
  • Katwijk
  • Leiden
  • Leiderdorp
  • Lisse
  • Nieuwkoop
  • Noordwijk
  • Oegstgeest
  • Teylingen
  • Voorschoten
  • Zoeterwoude

De gemeente bepaalt ieder jaar de prijs per kilometer. Zodra deze bekend is, kunt u dit, onder andere, lezen in de gemeenteberichten in de huis-aan-huiskrant of op de pagina 'Wat kost de Regiotaxi'. U betaalt het aantal kilometers dat u reist via de kortste route over de openbare weg tussen uw vertrekadres en uw aankomstadres. Daarbij betaalt u ook een instapbedrag in de vorm van een vast aantal kilometers. Als u uw reis reserveert, vertelt de telefonist u hoeveel de rit gaat kosten en hoeveel budget u nog heeft.

Assistentiehonden en blindengeleidehonden mogen gratis mee in de taxi. Kleine huisdieren in een reistas of reismand mogen ook gratis met u mee.

Heeft u medische begeleiding nodig? Deze begeleider reist gratis met u mee. U vindt hier meer informatie over onder het kopje ‘Begeleiding in de taxi’.

Kinderen

Kinderen onder de 4 jaar mogen gratis met u mee in de Regiotaxi. Hiervoor geldt maximaal 2 kinderen per betalende volwassene.
Kinderen van 4 tot 12 jaar reizen met u mee voor hetzelfde bedrag dat u voor de rit betaalt. Ook hier geldt maximaal 2 kinderen per betalende volwassene.

Als u de rit reserveert vertelt de telefonist(e) u hoeveel de rit kost. U kunt het bedrag via automatische incasso betalen. Het bedrag wordt dan automatisch van uw rekening afgeschreven. Dit is veilig en u heeft er geen omkijken naar. U kunt bij de Klantenservice een formulier hiervoor krijgen en gratis terugsturen. U kunt het bedrag natuurlijk ook in de taxi pinnen.

Contant geld wordt niet meer aangenomen in de Regiotaxi

Voor uw veiligheid en die van de chauffeur wordt contant geld niet aangenomen in de Regiotaxi.
Is dit voor u een probleem? Geef dit dan duidelijk aan als u de rit reserveert en zorg dat u het bedrag gepast bij u hebt. De chauffeur heeft geen wisselgeld bij zich.

Sociale begeleiding

Wilt u een rit maken met de Regiotaxi en hierbij iemand meenemen? Dat kan. Deze persoon reist dan met u mee voor hetzelfde bedrag dat u in de taxi betaalt. De voorwaarde is wel dat u en de begeleider de reis volledig samen afleggen.

Is deze extra persoon noodzakelijk omdat u medische begeleiding nodig heeft? Lees dan de onderstaande kopjes goed door.

Medische begeleiding

Soms kan het nodig zijn dat er iemand met u meereist, bijvoorbeeld om medische redenen. U kunt dit aangeven bij uw gemeente/ISD Bollenstreek. Zijn zij het met u eens dat dit echt nodig is, dan geven zij dit door aan het taxibedrijf. De begeleider reist dan gratis met u mee.

Let op! Deze begeleider wordt dan verplicht

Als een medisch begeleider noodzakelijk is en gratis met u mee mag, dan komt dit ook zo achter uw naam te staan. Dit betekent dat u altijd een begeleider moet meenemen in de Regiotaxi. Ook hier geldt dat u en de begeleider de reis volledig samen afleggen.

OV-begeleiderskaart

Bent u in het bezit van een OV-begeleiderskaart? Lever hier dan een kopie van in bij de Klantenservice. De begeleider reist dan gratis met u mee. Deze begeleiding is niet verplicht.

Verandert er iets?

Verandert er iets in uw situatie, bijvoorbeeld op medisch gebied? Geef dit dan door aan uw Wmo-consulent bij de gemeente/ISD Bollenstreek. Die bekijkt of dit iets betekent voor uw ritten of uw begeleiding.

Als u de Regiotaxi belt om een rit te reserveren, hoort u van de telefonist hoeveel kilometers u al heeft verbruikt en hoeveel u nog kunt reizen. U kunt dit ook op ieder ander moment navragen.
Heeft u een online account? Dan kunt u dit overzicht altijd zelf inzien.

De Regiotaxi Holland Rijnland rijdt 7 dagen per week van 06:00 uur ‘s ochtends tot 01:00 uur ’s nachts.

Tijdens de jaarwisseling stopt het Regiotaxivervoer op 31 december om 22.00 uur en start weer op 1 januari om 06.00 uur.

Heeft u een afspraak bij een polikliniek of in het ziekenhuis? Dan weet u vaak niet precies hoe laat u klaar bent. Daarom geldt er hier een kortere wachttijd voor u.

Zodra u klaar bent met uw afspraak, kunt u de taxi reserveren. Deze komt u dan binnen 30 minuten ophalen.
Let op! Dit geldt alleen voor ritten vanaf een ziekenhuis of polikliniek die binnen de regio Holland Rijnland ligt. De regio Holland Rijnland bestaat uit de gemeenten:

  • Alphen aan den Rijn
  • Hillegom
  • Kaag en Braassem
  • Katwijk
  • Leiden
  • Leiderdorp
  • Lisse
  • Nieuwkoop
  • Noordwijk
  • Oegstgeest
  • Teylingen
  • Voorschoten
  • Zoeterwoude

De Regiotaxi heeft een aantal ophaalpunten. Dit zijn een soort haltes voor de Regiotaxi. Deze staan op een aantal drukke plaatsen en waar het moeilijk is een duidelijk adres te noemen. U herkent de ophaalpunten aan een wit bord met het logo van de Regiotaxi. Als u uw rit reserveert bij een ophaalpunt, weten u en de chauffeur precies waar u elkaar kunt vinden. Daar komt bij dat er een kortere wachttijd is. U hoeft slechts 30 minuten van tevoren uw rit te reserveren.
U vindt de ophaalpunten bij:

  • Station Leiden Centraal (aan de LUMC-kant);
  • in de Breestraat in Leiden naast de bushalte;
  • op het Bevrijdingsplein in Leiden;
  • bij de bushalte bij het Winkelhof in Leiderdorp;
  • bij de Aarhof in Alphen aan den Rijn.

Het kan gebeuren dat de taxi u te laat ophaalt. Bijvoorbeeld als het erg druk is op de weg. Komt de taxi te laat, dan bellen wij u zo snel mogelijk op. Op zijn laatst 5 minuten nadat de taxi er uiterlijk had moeten zijn. (Vergeet niet dat de taxi 15 minuten later mag komen.) Zorg er daarom voor dat uw juiste telefoonnummer bij de centrale bekend is.

Is de taxi te vroeg? Dan wacht de chauffeur tot het tijd is om te vertrekken. Dit is dus 15 minuten eerder dan de tijd waarop u de taxi gereserveerd heeft. Bent u al klaar om mee te gaan, dan kunt u natuurlijk gewoon instappen.

Er is helemaal geen taxi gekomen

Als er helemaal geen taxi bij u is gekomen, is er de mogelijkheid om een particuliere taxi te reserveren. Let op! Hier gelden voorwaarden voor.

  • Als de Regiotaxi er nog niet is na de 15 minuten die de taxi te laat mag komen, neemt u contact op met de reserveringslijn: 0900 – 20 22 368. (2 cent per minuut plus mogelijke kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon)
  • De telefonist(e) noteert dat er nog geen taxi bij u is en vraagt u om nogmaals te bellen, als deze er na 30 minuten nog steeds niet is.
  • Is de taxi er dan nog steeds niet, dan vraagt de telefonist(e) of u de rit wilt annuleren. Zo ja, dan kunt u een particuliere taxi reserveren.
  • De kosten hiervan krijgt u vergoed. U dient wel de bon van de rit in te leveren bij de Klantenservice.

Wilt u een klacht indienen? Of juist een compliment geven? U vindt alle informatie op de pagina over klachten en complimenten.

Als u een klacht hebt, vermeld dan alstublieft in ieder geval deze gegevens:

  • Uw pasnummer;
  • De datum van uw rit;
  • De tijd waarop de taxi moest komen.

U krijgt binnen 10 werkdagen een reactie.
Is uw klacht gegrond, dan ontvangt u uw eigen bijdrage terug.

Gaat u verhuizen naar een andere gemeente én heeft u een Wmo-pas, dan krijgt u een nieuwe pas van de gemeente waar u gaat wonen. Ritten die u al vooruit heeft gereserveerd op de oude pas, vervallen hierdoor. Vergeet daarom niet deze ritten nogmaals door te geven.

Wanneer een pashouder van de Regiotaxi overlijdt, kunt u de gemeente/ISD Bollenstreek vragen hem of haar uit het systeem van de Regiotaxi te verwijderen. Ritten die al gereserveerd stonden, worden hierdoor ook automatisch afgezegd.

De telefoonnummers vindt u in het blok 'Waar kan ik meer informatie krijgen'. Deze staat direct onder dit blok.

Heeft u nog vragen over de Regiotaxi, dan kunt u bellen met de Klantenservice. De Klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 09.00 uur ’s ochtends tot 17.00 uur ’s middags.
Het telefoonnummer hiervoor is 0900 – 20 22 369. (2 cent per minuut plus mogelijke kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon)

Heeft u vragen over de Wmo en de vergoeding die u ontvangt van de gemeente, dan kunt u contact opnemen met de Wmo-afdeling van uw gemeente, de ISD Bollenstreek of Tom in de Buurt. De telefoonnummers staan hieronder vermeld.

Telefoonnummers Wmo-afdelingen per gemeente
Gemeente Telefoonnummer
Alphen aan den Rijn (Tom in de Buurt) 088 – 900 45 67
Hillegom (ISD Bollenstreek) 0800 – 956 70 00
Kaag en Braassem (Tom in de Buurt) 088 – 900 45 67
Katwijk 071 – 406 50 00
Leiden 14 – 071
Leiderdorp 071 – 545 85 00
Lisse (ISD Bollenstreek) 0800 – 956 70 00
Nieuwkoop (Tom in de Buurt) 088 – 900 45 67
Noordwijk (ISD Bollenstreek) 0800 – 956 70 00
Oegstgeest 071 – 519 14 99
Teylingen (ISD Bollenstreek) 0800 – 956 70 00
Voorschoten 14 – 071
Zoeterwoude 071 – 580 63 00
Holland Rijnland 071 – 523 90 90

Ga verder naar

Brochure